Saavutettavuus ei ole irrallinen vaatimus tai erillinen lisäys palvelusuunnitteluun – se on olennainen osa hyvää käytettävyyttä. Kun digitaalinen palvelu huomioi erilaiset käyttäjät ja heidän arkensa tilanteet, siitä tulee paitsi helpommin lähestyttävä, myös laadukkaampi ja toimivampi kaikille.
Kesäkuussa 2025 päättyy siirtymäaika, jonka jälkeen saavutettavuusvaatimukset koskevat entistä useampia digitaalisia palveluita AA-tason saavutettavuuden osalta. Lakiin ja vaatimuksiin voi tutustua esimerkiksi täältä: saavutettavuusvaatimukset.fi
Arjen moninaisuus käyttäjäkokemuksen keskiössä
Perehdytään saavutettavuuteen muutaman tarinan avulla. Elämä ei tapahdu täydellisissä olosuhteissa, joissa kaikki osaavat kaiken ja pystyvät kaikkeen. Olemme eri ikäisiä ja toimimme erilaisissa tilanteissa sekä ympäristöissä.
”Ei kuulu meidän palvelun kohderyhmään”, saattaa joku ajatella pohtiessaan, vaikuttaako saavutettavuus heidän digitaaliseen palveluunsa. Mutta mitä jos se vaikuttaisikin? Keitä kaikkia saavutettavuus lopulta koskee? Sen merkitys avautuu parhaiten, kun tarkastelemme sen vaikutuksia erilaisiin käyttäjiin.
Kaikille saavutettavuus ei ole vain mukava lisä tai ”nice to have” -ominaisuus. Joillekin huono saavutettavuus tarkoittaa, että palvelu on täysin käyttökelvoton. Se voi sulkea ihmisen kokonaan pois toiminnoista, jotka muille ovat itsestäänselvyyksiä. Ei jätetä ketään ulkopuolelle – tehdään digitaalisista palveluista saavutettavia, jotta jokainen voi käyttää ja hyödyntää niitä.
1. Arjen tilanne: kädet täynnä, mutta asioita pitäisi hoitaa
Jokainen vanhempi, joka muistaa sylissään tuhisevan taaperon, tietää, miten haastavaa arkisten askareiden hoitaminen voi olla yhdellä kädellä.
Kuvitellaan tilanne, jossa vanhemman täytyy varata neuvola-aika puhelimella samalla, kun toinen käsi on varattu lapselle. Aiemmin näppäinpuhelimella tämä onnistui helposti yhdellä kädellä, mutta nykyään älypuhelimet ovat niin suuria, että sormet eivät aina ylety näytön eri osiin. Viimeistään virtuaalinäppäimistöllä asiakaspalveluchattiin kirjoittaessa toinen käsi olisi tarpeen laitteen tukemiseksi.

Mitä saavutettavuus tarkoittaa tässä tilanteessa?
➡️ Selkeä käyttöliittymälogiikka – löytyvätkö oikeat asiat helposti ja nopeasti?
➡️ Painikkeiden koko ja sijoittelu – voiko niitä käyttää yhdellä kädellä?
➡️ Tekstien ja ikonien ymmärrettävyys – ovatko ne intuitiivisia?
➡️ Fonttikoko – täytyykö tekstiä tihrustaa vai onko se helposti luettavissa?
2. Haasteita, joita kaikki eivät kohtaa – mutta joillekin ne ovat kriittisiä
Kun käyttäjällä on fyysinen tai kognitiivinen rajoite, digitaalisten palveluiden käyttö voi olla huomattavasti hitaampaa ja vaikeampaa.
Jos et itse kuulu tähän käyttäjäryhmään, et ehkä ole tullut ajatelleeksi, kuinka kauan esimerkiksi neuvolakäynnin varaaminen voi kestää huonosti saavutettavalla applikaatiolla.
Mitä tapahtuu, kun saavutettavuus on puutteellinen?
➡️ Käyttöliittymän rakenne on sekava
➡️ Graafiset elementit eivät välitä tietoa ruudunlukijalle
➡️ Komentonäppäimet ovat nimetty epäselvästi (esim. vain ”nappi”)
➡️ Tietoja täytyy syöttää uudelleen ja uudelleen
Lisäksi voi olla lakisääteisiä tekstejä ”pienellä präntillä”, joita kukaan ei oikeasti pysty lukemaan. Käyttäjäkokemuksen laatu ratkaisee, jääkö palvelu käyttöön vai turhautuuko käyttäjä ja etsii toisen ratkaisun.
Käyttökonteksti vaikuttaa käytettävyyteen
Saavutettavuus ja käytettävyys kulkevat käsi kädessä. Niitä ei voi erottaa toisistaan. Käyttökonteksti, eli missä ja miten palvelua käytetään, vaikuttaa merkittävästi kokemukseen.
Mobiilikäyttöön suunniteltujen työkalujen kohdalla tämä korostuu erityisesti. Esimerkiksi jos applikaatiota käytetään kirkkaassa auringonpaisteessa, suunnittelussa täytyy huomioida mm.:
➡️ Oikeat kontrastit, jotta sisältö on luettavissa myös ulkona
➡️ Riittävät elementtien koot ja sijoittelu, jotta käyttö on sujuvaa

Saavutettavuus on myös kilpailuetu
Kun palvelu huomioi saavutettavuuden ja käytettävyyden monipuolisesti, se avaa uusia kohderyhmiä.
Hyvin saavutettava palvelu ei jää huomaamatta. Se saa käyttäjät palaamaan ja suosittelemaan palvelua eteenpäin. Tämä parantaa brändimielikuvaa, kasvattaa liiketoimintaa ja vähentää asiakaspalvelun kuormitusta.
Laki velvoittaa – mutta saavutettavuus kannattaa
Kesäkuussa 2025 saavutettavuuslainsäädännön siirtymäaika päättyy, ja vaatimusten noudattaminen tulee pakolliseksi yhä useammille digitaalisille palveluille, erityisesti kuluttajille suunnatuille. Tämä ei ole pelkkä pakko, vaan loistava mahdollisuus parantaa palvelua.
Meidän avullamme saavutettavuusarvio ja tarvittavat parannukset voidaan toteuttaa hallitusti ja asiantuntevasti. Arvioimme sekä mobiili- että desktop-ratkaisut, olipa kyse pienestä tai suuresta palvelusta. Hyödynnämme automaatiota, asiantuntija-arvioita ja loppukäyttäjätestausta tarpeen mukaan.
Referenssejä ja lisätietoa:
💡 Asiakastarina: Luetus® -sovellus
💡 Blogi: 5 things to remember when developing and designing an accessible app
💡 Meetup tallenne: Accessibility with Flutter: Apps are for everyone!
Codematella saavutettavuus otetaan huomioon kokonaisvaltaisesti kehitystiimeissämme. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä palvelu, joka toimii kaikille – ja nostaa käyttökokemuksenne uudelle, saavutettavalle tasolle.



Kiinnostuitko kuulemaan lisää?
Minna auttaa nostamaan käyttökokemuksenne saavutettavalle tasolle!






